Dzisiaj pod lupę bierzemy paryskie metro. We wpisie opowiem wam co nieco o nim oraz dam Wam wskazówki po tygodniowym poruszaniu się komunikacją miejską w Paryżu.
1) BILET
Bez biletu nie mamy jak się poruszać po Paryżu. Mieszkając na przedmieściach Paryża na początku by dostać się do dworca kolejowego musiałam kupić bilet autobusowy u kierowcy. Dwa lata temu kosztował on 2 euro, ale nie wiem czy nie podrożał. Wszyscy podróżni wsiadający do autobusu wchodzą przednimi drzwiami aby kupić bilet, albo podbić (przyłożyć do urządzenia) kartę Navigo, o której napiszę Wam później. Wychodzimy tylnymi drzwiami, przez co ruch podróżnych jest usprawniony. Przed wejściem na dworzec są bramki, gdzie wrzuca się bilet kupiony albo w automacie (najczęstsza opcja) albo w okienku. Automaty stoją obok bramek wpuszczających na dworzec. Bramki wpuszczające na daną stację metra wyglądają następująco:
Bez biletu nie mamy jak się poruszać po Paryżu. Mieszkając na przedmieściach Paryża na początku by dostać się do dworca kolejowego musiałam kupić bilet autobusowy u kierowcy. Dwa lata temu kosztował on 2 euro, ale nie wiem czy nie podrożał. Wszyscy podróżni wsiadający do autobusu wchodzą przednimi drzwiami aby kupić bilet, albo podbić (przyłożyć do urządzenia) kartę Navigo, o której napiszę Wam później. Wychodzimy tylnymi drzwiami, przez co ruch podróżnych jest usprawniony. Przed wejściem na dworzec są bramki, gdzie wrzuca się bilet kupiony albo w automacie (najczęstsza opcja) albo w okienku. Automaty stoją obok bramek wpuszczających na dworzec. Bramki wpuszczające na daną stację metra wyglądają następująco:
2) HISTORIA METRA
Poniższy filmik przybliży Wam historię metra w Paryżu
3) LINIE
Paryż posiada pięć linii kolejki miejskiej tzn. RER oraz czternaście linii metra. Teraz po kolei przedstawię Wam ich przebieg oraz przy niektórych liniach znajdziecie filmiki, w których możecie zobaczyć całą trasę tak jak byście podróżowali po Paryżu naprawdę.
Paryż posiada pięć linii kolejki miejskiej tzn. RER oraz czternaście linii metra. Teraz po kolei przedstawię Wam ich przebieg oraz przy niektórych liniach znajdziecie filmiki, w których możecie zobaczyć całą trasę tak jak byście podróżowali po Paryżu naprawdę.
4) MAPA
Bez planu komunikacji miejskiej w Paryżu nie macie szans na sprawne oraz szybkie podróżowanie. Przed wyjazdem do Francji kupiłam w outlecie na jednej z internetowych księgarni mapę Paryża wraz z mapką komunikacji miejskiej, z której bardzo często korzystałam, dlatego też po tygodniu intensywnego używania mapa po prostu się podarła. Jeśli wybieracie się do Paryża mam dla Was poglądową mapkę wszystkich lin metra, RER, czyli kolejki miejskiej oraz T oznaczające tramwaje, które są najrzadziej spotykanym środkiem transportu w Paryżu.
5) NAVIGO
Na pomysł z kartą Navigo wpadłam przez przypadek czytając komentarze na różnych stronach internetowych. Na początku dowiedziałam się o karcie turystycznej na kilka dni, która upoważnia również na zniżki do kilku atrakcji turystycznych, ale jest ona o ok. trzy razy droższa od Navigo. Karta Navigo jest przeznaczona dla mieszkańców Paryża, ale może ją wyrobić każdy, potrzebujemy tylko zdjęcia do naklejenia na kartę (za brak zdjęcia możemy zapłacić mandat). Można ją wykupić na wszystkie strefy bądź wybrane - ja wykupiłam na tydzień od strefy 1 do 4, bo jeździłam na przedmieścia Paryża.
6) PRZYSTANEK
Przystanki metra różnią się od siebie wyglądem, dlatego też poniżej pokażę Wam zdjęcia stacji metra, które zaczerpnęłam z internetu. Wygląd stacji metra może być uwarunkowany występowaniem w pobliżu jakiegoś zabytku w stolicy Francji.
Możecie również spotkać najstarsze stacje metra wyglądające jak na poniższej fotografii, ale zachowało się ich tylko kilka, więc jak będziecie w Paryżu rozglądajcie się za nimi uważnie.
Czas na oczekiwane przez nas metro mogą umilić fotografie, czasowe wystawy bądź inne dzieła kultury. Nie na wszystkich przystankach znajdziemy takie udogodnienie, ale im bliżej centrum, tym większe prawdopodobieństwo, że je znajdziemy.
Na koniec wpisu proponuję parę filmów dokumentalnych o paryskim metrze.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz