czwartek, 27 sierpnia 2015

Liczba mnoga rzeczowników



http://www.academie-en-ligne.fr/Ecole/RessourcesInformatives.aspx?PREFIXE=AL5FFCP&CONCEPT=AL5FFCP-INTR-192331-1


Formy liczby mnogiej rzeczowników cechują się w pisowni końcówkami -s lub -x. Powyższe końcówki (poza liason) nie są wymawiane.



http://2.bp.blogspot.com/-wBpPtod8cLI/U1gViaMeYaI/AAAAAAAADFY/oZMf6b9uy4k/s1600/plur+nomi.jpg
http://2.bp.blogspot.com/-wBpPtod8cLI/U1gViaMeYaI/AAAAAAAADFY/oZMf6b9uy4k/s1600/plur+nomi.jpg


Przykłady:

un meuble - des meubles
un cahier - des cahiers
une chambre - des chambres
une cravate - des cravates
un chocolat - des chocolats


http://www.jardinalysse.com/grammaire-ce1-le-singulier-et-le-pluriel-du-nom-a44706644


Uwaga!!!

Rzeczowniki zakończone w licznie pojedynczej na -s, -x, -z zachowują w liczbie mnogiej taką samą formę.

Przykłady:

un corps - des corps
un nez - des nez
une voix - des voix
un pastis - des pastis
un prix - des prix


http://www.francaisfacile.com/exercices/exercice-francais-2/exercice-francais-35720.php


Rzeczowniki zakończone w liczbie pojedynczej na -eau otrzymują w liczbie mnogiej końcówkę -x.

Przykłady:


un tableau - des tableaux
un oiseau - des oiseaux
un veau - des veaux


http://4.bp.blogspot.com/_EJEThFhq7x0/TKDya-x-ptI/AAAAAAAAF9g/TFW2BEf6cXI/s1600/Noms+pluriel.bmp
http://4.bp.blogspot.com/_EJEThFhq7x0/TKDya-x-ptI/AAAAAAAAF9g/TFW2BEf6cXI/s1600/Noms+pluriel.bmp


https://1.bp.blogspot.com/-EK28xsFuZhk/UmbbzGMiYaI/AAAAAAAAAYw/2uUFuSRaKXY/s400/Le+pluriel+des+noms+2.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-EK28xsFuZhk/UmbbzGMiYaI/AAAAAAAAAYw/2uUFuSRaKXY/s400/Le+pluriel+des+noms+2.jpg


https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/03/b5/a7/03b5a79e49f5420af8121f2399ebdd31.jpg
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/03/b5/a7/03b5a79e49f5420af8121f2399ebdd31.jpg



https://1.bp.blogspot.com/-YQAvNjxg9T4/V_Pcf2eL8HI/AAAAAAAAKDQ/lFKTYzPSqSoD2DFnS8jUn2zs4sGtr-VcwCLcB/s1600/b14ab57fb9a90f823971195b6d3f0844.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-YQAvNjxg9T4/V_Pcf2eL8HI/AAAAAAAAKDQ/lFKTYzPSqSoD2DFnS8jUn2zs4sGtr-VcwCLcB/s1600/b14ab57fb9a90f823971195b6d3f0844.jpg


Ćwiczenia:


http://cdn.pass-education.fr/wp-content/uploads/images-fiches/2013/02/img_Pluriel-des-noms-en-%E2%80%93eu-eau-au-%E2%80%93-Cm1-%E2%80%93-Exercices-corrig%C3%A9s-%E2%80%93-Orthographe-%E2%80%93-Cycle-3.jpg
http://cdn.pass-education.fr/wp-content/uploads/images-fiches/2013/02/img_Pluriel-des-noms-en-%E2%80%93eu-eau-au-%E2%80%93-Cm1-%E2%80%93-Exercices-corrig%C3%A9s-%E2%80%93-Orthographe-%E2%80%93-Cycle-3.jpg


http://cdn.pass-education.fr/wp-content/uploads/images-fiches/2013/04/img_Pluriel-des-noms-en-%E2%80%93eu-eau-au-%E2%80%93-Cm2-%E2%80%93-Exercices-corrig%C3%A9s-%E2%80%93-Orthographe-%E2%80%93-Cycle-3.jpg
http://cdn.pass-education.fr/wp-content/uploads/images-fiches/2013/04/img_Pluriel-des-noms-en-%E2%80%93eu-eau-au-%E2%80%93-Cm2-%E2%80%93-Exercices-corrig%C3%A9s-%E2%80%93-Orthographe-%E2%80%93-Cycle-3.jpg








wpisywanie liczby mnogiej (1), (2), (3), (4), (5), (6), (7), (8), (9), (10), (11), (12), (13), (14), (15),
(16), 
(17),
(18),
(19), 
(20), 
(21), 
dopisywanie końcówki -s tam gdzie jest to niezbędne
dopasowywanie końcówki do rzeczownika
uzupełnianie zdań (1), (2), (3),
tworzenie zdań (1),
(2),
test (1), (2),
(3),
(4),
liczba pojedyncza czy liczba mnoga?
różne ćwiczenia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz